Egzamin praktyczny
Zasady przeprowadzania egzaminu
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: zadań realizowanych na placu manewrowym i jazdy w mieście. Warunkiem przystapienia do egzaminu praktycznego jest uzyskanie przez nas pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego, przy czym od dnia uzyskania tego wyniku nie może upłynąć okres dłuższy niż 6 miesięcy. Po pozytywnym zaliczeniu części egzaminu odbywającej się na placu manewrowym, następuje sprawdzenie umiejętności kandydata na kierowcę w ruchu drogowym.
Zadania na placu manewrowym
I. Przygotowanie samochodu do jazdy
- Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- otwarcie pokrywy silnika,
- poziom oleju w silniku - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe,
- poziom płynu chłodniczego,
- poziom płynu hamulcowego,
- poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł zewnętrznych pojazdu.
- Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte:
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy.
- Upewnienie się o możliwości jazdy
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu.
- Płynne ruszenie:
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego (ręcznego),
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
Zadania na placu manewrowym
II. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu

Aby wykonać ten manewr należy wykonać następujące czynności:
1. Ruszenie z pozycji początkowej pojazdu.
2. Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
3. Nieprzejeżdzanie przez linie i nienajeżdzanie na pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu).
4. Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.

Aby wykonać ten manewr należy wykonać następujące czynności:
1. Ruszenie z pozycji początkowej pojazdu.
2. Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
3. Nieprzejeżdzanie przez linie i nienajeżdzanie na pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu).
4. Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
III. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Jazda w ruchu miejskim
Na tą część egzaminu przeznaczone jest 25 minut. Egzaminowany wykonuje następujące czynności:
- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- Jazda drogami dwukierunkowymi jedno i dwujezdniowymi:
- o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki,obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości,
- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- Przejazd przez skrzyżowania:
- równorzędne (trzy i czterowlotowe),
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znaki: A7, B20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
- z sygnalizacją świetlną,
- na których ruch odbywa się wokół wyspy,
- dwupoziomowe (wjazd i zjazd) - dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
- Przejazd przez przejścia dla pieszych.
- Wykonanie jednego z trzech manewrów:
- Parkowanie prostopadłe,
- Parkowanie skośne,
- Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami,
- Zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej.
- Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego - dotyczy miast z komunikacją kolejową lub tramwajową.
- Wykonanie manewrów:
- wyprzedzania, omijania, wymijania,
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu.
- Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania).
Opisy manewrów
Parkowanie prostopadłe

Wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy):
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej;
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przezkierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego.

Wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy):
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej;
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przezkierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego.
Parkowanie skośne

Opis manewru i warunki jego zaliczenia są identyczne jak powyżej.

Opis manewru i warunki jego zaliczenia są identyczne jak powyżej.
Parkowanie równoległe

Manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - wjazd tyłem wyjazd przodem (możliwa jedna korekta toru jazdy):
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej;
- długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego;
- w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy;
- po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.

Manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - wjazd tyłem wyjazd przodem (możliwa jedna korekta toru jazdy):
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej;
- długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego;
- w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy;
- po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
Zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej

Zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej:
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.);
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego;
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.

Zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej:
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.);
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego;
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
Najczęściej popełniane błędy
Podczas jazdy po mieście:
- jazda z dala od prawej krawędzi jezdni, lub jazda zbyt blisko krawężników - powodująca najeżdżanie na nie podczas skrętu w prawo
- nieumiejętne wykonywanie zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru - włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
- brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
- zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
- lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
- słaba dynamika jazdy
- brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
- nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze
- niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
- brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
- nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
- brak respektowania zasady ruchu prawostronnego
- nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań:
- obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
- opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
- nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania.
Podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych:
- brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
- brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
- brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego wjazd przodem , parkowania skośnego i równoległego
- brak obserwacji pola manewru przez tylną szybę lub obserwacja tylko w jednym lusterku
- brak wiedzy o możliwości używania pedału gazu powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
- złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów w ruchu miejskim
- brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu
Inne:
- pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem
- nieumiejętność wskazania płynów eksploatacyjnych samochodu oraz wskazania żarówek poszczególnych świateł (bez włączenia) samochodu
- beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół
- nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł
- brak obserwacji znaków drogowych i nie stosowanie się do nich.
Wymagane dokumenty
W biurze WORD należy złożyć:
- Dowód osobisty, tymczasowy dowód osobisty, paszport, a dla cudzoziemców paszport lub kartę stałego pobytu - do wglądu;
- Podanie;
- Dowód uiszczenia opłaty za egzamin lub egzaminy - jeśli chcesz zapisac się na obydwa w jednym dniu- (potwierdzenie przyjęcia opłaty przez kasę WORD lub potwierdzenie przelewu na rachunek bankowy, ). Opłatę należy wnieść na konto WORD Radom w dowolnie wybranym banku, na poczcie lub innej placówce ajencyjnej (istnieje również możliwość dokonania opłaty w Oddziale Pocztowym siedzibie WORD)
- nr konta WORD RADOM
BANK MILLENIUM Spółka Akcyjna Warszawa
09116022020000000060865329 - Jedną fotografię bez nakrycia głowy, nie podklejoną o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.
- Orzeczenie lekarza o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami (nie dotyczy to prawa jazdy kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E);
- Zaświadczenie o ukończeniu kursu:
- W zakresie szkolenia podstawowego;
- W zakresie szkolenia dodatkowego, jeżeli trzykrotnie uzyskało się negatywny wynik z części teoretycznej lub praktycznej egzaminu; - Pisemną zgodę rodziców lub opiekuna, jeżeli zdający nie ukończył 18 lat;
- Kserokopię posiadanego prawa jazdy kategorii: B, jeżeli ubiega się o prawo jazdy kategorii C, C1, D, D1, B, C, C1,D lub D1, jeżeli ubiega się o prawo jazdy kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E.
- Zaświadczenie o odbywaniu zasadniczej służby wojskowej, jeżeli osoba ubiegająca się o prawo jazdy kategorii D lub D1 jest żołnierzem i nie ukończyła 21 roku życia.